ماه گذشته شایعه ای مبنی بر عرضه پلی استیشن ۵ پرو منتشر شد و امروز گزارش جدیدی این موضوع را تایید می کند و جزئیات بیشتری در مورد این کنسول اضافه می کند. ظاهراً سونی در حال حاضر از توسعهدهندگان میخواهد تا اطمینان حاصل کنند که بازیهایشان با PS5 Pro آینده سازگار است و تمرکز بر بهبود ردیابی پرتوها را برجسته میکند.
گفته میشود که PS5 Pro با کد Trinity شناخته میشود و گفته میشود که دارای یک پردازنده گرافیکی قویتر و یک حالت CPU کمی سریعتر است. تغییرات در مدل Pro همه قرار است کنسول را قادر به رندر کردن بازیها با فعال کردن ray tracing یا رزولوشن و نرخ فریم بالاتر در عناوین خاص کند.
بر اساس اسناد ادعایی که ویژگیهای کنسول جدید را مشخص میکنند، رندر GPU باید حدود ۴۵ درصد سریعتر از PS5 غیر پرو باشد. GPU بزرگتر خواهد بود و همچنین از حافظه سریع تری برای بهبود ردیابی اشعه استفاده می کند. در واقع سونی به استفاده از “معماری قدرتمندتر ردیابی اشعه” در اسناد فوق الذکر می بالد.
همانطور که از نام آن پیداست، Pro باید به عنوان یک نسخه رده بالا از PS5 در نظر گرفته شود، که به شدت به این واقعیت اشاره دارد که نسخه «وانیلی» پس از عرضه Pro آشکارا گرانتر در فروش باقی خواهد ماند. سونی می خواهد توسعه دهندگان یک بسته واحد داشته باشند که از هر دو پشتیبانی کند.
در مورد آن، ظاهراً توسعهدهندگان میتوانند کیتهای آزمایشی را سفارش دهند و سونی میخواهد هر بازی که از اوت به بعد برای دریافت گواهینامه ارائه میشود، با PS5 Pro سازگار باشد. شایعه قبلی در مورد این موضوع در مورد انتشار قبل از پایان فصل خرید تعطیلات سال صحبت می کرد و این جدول زمانی برای توسعه دهندگان با آن مطابقت دارد.
پردازنده مانند PS5 غیر پرو خواهد بود، اما حالت جدیدی خواهد داشت که به آن اجازه می دهد تا ساعت بالاتری داشته باشد – ۳.۸۵ گیگاهرتز. این حدود ۱۰ درصد بیشتر از کنسول معمولی با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز است. جالب اینجاست که حالت کلاک بالاتر نیز نیاز به توان بیشتری برای تخصیص به CPU دارد، به این معنی که GPU کمتر می شود – در این حالت GPU باید حدود ۱.۵٪ کاهش یابد.
پهنای باند حافظه در پرو ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود، از ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه در PS5، و سیستم حافظه نیز باید تا حدودی کارآمدتر باشد. بازیها میتوانند از ۱.۲ گیگابایت حافظه اضافی سیستمی در PS5 Pro استفاده کنند، در مجموع تا ۱۳.۷ گیگابایت (در مقایسه با ۱۲.۵ گیگابایت در نسخه موجود).
PS5 Pro همچنین با “معماری سفارشی برای یادگیری ماشین” عرضه می شود و از ۳۰۰TOPS محاسبات ۸ بیتی پشتیبانی می کند. راه حل ارتقاء مقیاس پلی استیشن سوپر رزولوشن (PSSR) از حدود ۲۵۰ مگابایت حافظه استفاده می کند و در هنگام ارتقاء ۱۰۸۰p به ۴K حدود ۲ میلی ثانیه تأخیر ایجاد می کند و این شرکت در حال کار بر روی پشتیبانی از وضوح تصویر تا ۸K است.