بر اساس تحقیقات جدید بازار، سامسونگ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ ۲۰ درصد از بازار گوشی های هوشمند هند را به خود اختصاص داد، در حالی که شیائومی با ۱۸ درصد سهم در جایگاه دوم قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که این بیشتر به دلیل “حق بیمه” بازار در کشور است. هندیها اکنون درآمد قابل تصرف بیشتری دارند و به گوشیهای گرانتر چشم دوختهاند.
دو سال پیش، بخش زیر ۱۲۰ دلار در هند ۴۱ درصد از کل فروش گوشی های هوشمند را به خود اختصاص می داد، در حالی که اکنون این سهم به ۲۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل، بخش پریمیوم (بالای ۳۶۰ دلار) شاهد رشد دو برابری ۱۱ درصدی است.
این دلیل اصلی پیشی گرفتن سامسونگ از شیائومی است، زیرا شیائومی بر روی دستگاههای سازگار با بودجه تمرکز میکند، در حالی که سامسونگ روی مدلهای میانرده تا رده بالا شرطبندی میکند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، غول فناوری کره ای ۱۶ گوشی پریمیوم را ارائه کرد در حالی که شیائومی تنها ۶ گوشی داشت. مجموعه اقتصادی مناسب آنها به ترتیب ۷ و ۳۹ بود و اکثر گوشی های هوشمند ارزان قیمت شیائومی موجود نبودند.
به نظر می رسد که شیائومی در حال تلاش برای انطباق با بازار رو به رشد و بلوغ هند است. تنها ۱ درصد از فروش شیائومی را گوشی های پریمیوم تشکیل می دهد، در حالی که فروش سامسونگ ۱۳ درصد دستگاه های رده بالاتر است. علاوه بر این، دولت ۶۷۴ میلیون دلار از وجوه شیائومی را به دلیل حواله های غیرقانونی به نهادهای خارجی مسدود کرده است. با توجه به روابط شدید چین و هند، این تعجب بزرگی نیست.
از سوی دیگر، به نظر می رسد استراتژی وام تهاجمی سامسونگ در حال نتیجه دادن است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت شروع به ارائه وام های با دسترسی آسان به مشتریان جدید بدون هیچ گونه الزام خاصی کرد. حتی افرادی که امتیازات اعتباری پایینی داشتند، هیچ مدرکی مبنی بر آدرس یا درآمد ثابتی برای وام تلفن های هوشمند تأیید نشدند و یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند.
شایان ذکر است، تحلیلگران پیشبینی میکنند که اپل در ماهها و سالهای آینده رو به افزایش خواهد بود زیرا این شرکت تنها بر روی گوشیهای هوشمند پریمیوم تمرکز میکند، که با افزایش استاندارد زندگی هند، تقاضای فزایندهای را شاهد خواهد بود.