وبلاگ

اخبار رجیستری آیفون ۱۴

جدیدترین اخبار درباره رجیستری آیفون ۱۴

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که شایعاتی در مورد عدم رجیستر شدن گوشی های آیفون ۱۳ و ممنوعیت واردات آن در اخبار منتشر شد. با افزایش قیمت در بازار و رسیدن بار شرکت های خاص طبق معمول خبر شایعه و کذب عنوان شد و همه چیز به حالت عادی برگشت . اما از همان موقع هم اخباری در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ منتشر میشد .

اینقدر این اخبار در سالهای قبل بیان شده و بعد از گذشت چند ماه تکذیب شده، که دیگر نمی توانیم به هیچ خبری در این خصوص اعتماد کنیم . اما سرانجام در شهریور ماه ۱۴۰۱ گوشی های آیفون سری ۱۴ در چهار مدل iPhone 14 , iPhone 14 plus, iPhone 14 Pro و iPhone 14 pro max معرفی و از حدود  ۲۵ شهریور ماه بصورت مسافری وارد کشور شد .

طبق معمول در زمان ورود به کشور و در باجه های مربوطه در فرودگاه ، ثبت گوشی مسافری در پاسپورت مسافران در زمان ورود انجام شد. حالا از زمان ثبت در سامانه یک ماه فرصت دارید که با مراجعه به سایت همتا نسبت به پرداخت عوارض گمرکی و فعال سازی گوشی خود و یا همان رجیستری گوشی اقدام نمایید .

اما اینجا دقیقا همان جایی بود که با مشکل مواجه خواهید شد . هیچ کدام از مدل های گوشی آیفون سری ۱۴ در سامانه همتا ثبت نشده است . و عملا شما امکان انتخاب مدل و انجام مراحل بعدی رجیستر گوشی را ندارد . به این ترتیب بعد از گذشت یک ماه از روشن شدن گوشی و طی پیامکی که به دست شما رسیده سرویس دهی و آنتن گوشی حذف خواهد شد . و عملا گوشی آیفون ۱۴ شما  در شبکه اپراتور های تلفن همراه کشور ، بدون استفاده و فاقد سرویس خواهد بود .

تعجبی نداشت که از حدود ۲۵ مهر ماه این اتفاق شروع شده است . یعنی افرادی که اولین سری گوشی های آیفون ۱۴ را خریداری و روشن کردند ، حالا با گذشت ۳۰ روز از قرارگیری سیمکارت داخل گوشی ، مشاهده می کنند که دیگر در شبکه هیچ یک از  اپراتور ها فعال نیستند.

بالاخره آیفون ۱۴ رجیستر می شود یا نه ؟

احتمالا این سوال شما هم هست که باعث شده الان در حال خواندن این مطلب باشید. بالاخره تکلیف چیست ؟ گوشی آیفون ۱۴ رجیستر می شود یا نه ؟

موضوع این است که در این خصوص هنوز هیچج اطلاع رسانی درستی انجام نشده است . از طرفی امکان ورود گوشی بصورت مسافری و قابلیت ثبت آن  در فرودگاه شاهدی بر این موضوع است که باید آیفون های سری ۱۴ رجیستر بشود .اما عدم ثبت شناسه گمرکی برای این کالا در سامانه های گمرکی مانع از ادامه روند رجیستر آن می شود .

دوم آبان ماه بود که تجارت نیوز خبری را از قول عالیان ، سخنگوی وارد کنندگان موبایل به این شرح منتشر نمود : ” در حال حاضر آیفون ۱۴ به صورت رسمی وارد کشور نشده است . از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه ها ثبت نشده ، تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص ندارند . حتی اگر این مدل گوشی ها از طریق مسافری برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، امکان رجیستری آن وجود ندارد “

خوب این یکی از محدود اخباری بوده که در این چند روز منتشر شده ، هر چند اطلاعات جدیدی در آن نیست و در واقع به شرح وضعیت فعلی پرداخته شده است . اما اخبار و اطلاعات دیگری هم از منابع غیر رسمی و بازار به گوشی میرسد .

شرکت های وارد کننده زیادی که هر سال بصورت انبوع اقدام به واردات رسمی گوشی های آیفون می کنند. امسال هم خرید های خود را سر وقت و بموقع انجام داده اند . بار ها در انبار های چین و فری زوم دوبی دپو شده و آماده ارسال به ایران است . اما کسی اقدام به واردات نکرده است . چرا ؟ شاید به همان دلیلی که آقای عالیان عنوان نموده است . این مدل گوشی ها هنوز شناسه گمرکی ندارند و امکان ثبت سفارش آن در سامانه ها نیست .

بنظر میرسد بر همین اساس و باتوجه به هزینه های سنگین حمل و نقل کالا ، شرکت های وارد کننده ترجیح داده اند تا مشخص شدن وضعیت ، و باز شدن امکان ثبت سفارش در گمرک ، آیفون ها را به گمرکات ایران انتقال ندهند ، تا اگر به هر دلیلی این محدودیت برطرف نشد، بتوانند در همان بازار های آزاد خرید های خود را به فروش برسانند و سرمایه خود را نقد کنند .

سوال مهم اینجاست که می دانیم خرید های سنگینی توسط شرکت های وارد کننده انجام شده است. و حالا بیش از یک ماه از آن می گذرد. چرا هیچ اقدامی انجام نشده است. بالاخره آیفون ۱۴ رجیستر خواهد شد یا نه ؟

باز هم اخبار غیر رسمی عنوان می کنند که علت عدم فعال شدن ثبت و رجیستر گوشی های آیفون ۱۴ در سامانه های گمرکی کشور ، بعلت انتظار برای تغییر درصد عوارض گمرکی این گوشی ها می باشدکه هنوز ابلاغ نشده است . اعداد مختلفی در این خصوص به گوش میرسد . فعالان بازار می گویند . در نهایت رجیستر گوشی های آیفون انجام خواهد شد اما احتمالا با افزایش سنگین عوارض گمرکی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد خواهد بود .

سامانه همتا رجیستری موبایل

آیا آیفون باز هم گران خواهد شد ؟

اگر این موضوع صحت داشته باشد ، که با توجه به شرایط و قرائن موجود این موضوع یعنی عدم رجیستر آیفون ۱۴ بعلت انتظار برای افزایش عوارض گمرکی  . در کنار افزایش عجیب قیمت ارز طی روز های گذشته که همچنان ادامه دارد ، قیمت بالای گوشی های آیفون سری ۱۴  و افزایش عوارض گمرکی باید در ادامه شاهد گوشی های آیفون در رنج قیمتی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان باشیم .

همین الان هم با بررسی روند فروش آیفون در سال های گذشته در بازار ایران شاهد هستیم که سهم بازار اپل از بازار ایران که در سال ۹۷ حدود ۱۲% گوشی های همراه بوده است . در سال ۹۹ به ۷% کاهش یافته است . آمار درستی در دسترس نیست اما شنیده ها از کاهش سهم اپل از بازار موبایل ایران در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۵% حکایت دارد . ما مهمترین علت این موضوع را قیمت بالای محصولات اپل در ایران و خارج شدن رنج قیمتی آیفون ها از سطح توان خرید عموم می دانیم . والا با وجود همه محدودیت ها ، گوشی های آیفون انقدر خوب هستند و آنقدر از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند که بیش از ۵۰% کاربران داشتن آن را به گوشی های اندرویدی از برند های مختلف ترجیح می دهند .

حالا با ادامه این روند درو از انتظار نیست که در سال ۱۴۰۱ سهم اپل از بازار موبایل ایران به کمتر از ۳% نزول پیدا کند . این موضوع می تواند به شدت بر روی ادامه فعالیت فروشگاه ها و شرکت هایی که در خصوص واردات محصولات اپل و لوازم جانبی و  اکسسوری های آن تمرکز دارند هم تاثیر بگذارد. این بازار کوچک موجب خروج خرده فروش هاش ضعیف تر از بازار بعلت کاهش تقاضا و خرید می شود . و در پی آن شرکت های بزرگتر و وارد کننده هم که در بازار B2B فعالیت می کنند . مجبور به خروج سرمایه و انتقال آن به سمت محصولات جایگزین خواهند بود .

اما اگر تمام آنچه تا اینجا عنوان شد صحت داشته باشد ، و علت عدم رجیستر شدن گوشی های آیفون انتظار برای بالاغ درصد های جدید عوارض گمرکی باشد، چند اتفاق محتمل خواهد بود .

  1. افزایش هزینه های گمرکی فقط برای گوشی های آیفون ۱۴ اعمال خواهد شد
  2. افزایش هزینه های گمرکی  از زمان ابلاغ برای تمامی گوشی های آیفون خواهد بود
  3. افزایش هزینه های گمرکی برای تمامی مدل گوشی ها صرف نظر از برند و بر اساس رنج قیمتی خواهد بود

خوب مشخص است که بر اساس هر یک از سناریو های فوق باید شاهد افزایش قیمت در یک بخش از گوشی های موجود در بازار باشیم . اما فعلا هیچ کدام از این ها قطعی نیست و بصورت خبر رسمی عنوان نشده است . امیدواریم که تماما شایعه و کذب باشد. این می تواند بهترین خبری باشد که در این خصوص منتشر می گردد . آنچه مشخص است ، فعلا بازار در بلاتکلیفی بسر می برد ، انتظار در این خصوص طولانی شده و این موضوع هر روز به بازار کساد و ضعیف فعلی ضرر های بیشتری را وارد می کند .

الان آیفون ۱۴ بخریم یا نه ؟

این سوالی است که از ما و سایر همکاران زیاد پرسیده می شود . با توجه به موارد فوق آیا الان زمان مناسبی برای خرید آیفون ۱۴ هست یا نه ؟ پاسخ سوال  دشوار است . به هر حال اولین و پایه ای ترین انتظاری که از هر گوشی موبایلی که می خریم داریم . قابلیت شناسایی آن در شبکه موبایل و آنتن دهی می باشد. و در حال حاضر هم این قابلیت برای گوشی های آیفون سری ۱۴ فقط یک ماه از زمان قرارگیری سیمکارت در داخل آن وجود دارد. هنوز نمی دانیم که برای افرادی یک ماه آنها به پایان رسیده و گوشی غیر فعال شده است چه خوابی دیده اند .

آیا بعد از فعال شدن مدل گوشی ها در سامانه گمرک با توجه به اینکه ورود مسافری گوشی را ابراز کرده اند، قابلیت رجیستر کردن وجود دارد یا اینکه دیگر قابل استفاده نخواد بود. آیا یک نوبت حق ورود مسافری گوشی همراه در سال که با ثبت آیفون ۱۴ انجام دایدم و رجیستر آن انجام نشده ، باطل شده است یا این مورد در نظر گرفته نخواهد شد .

با این شرایط پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه هنوز عوارض گمرکی جدید اعلام نشده است ، و نمی توانیم گوشی را با درصد های قبلی رجیستر کنیم عملا خرید گوشی در حال حاضر از این بابت صرفه اقتصادی ندارد و در نهایت عوازض آن بر اساس درصد های اعلامی جدید خواهد بود . همچنین با توجه به اینکه قیمت جهانی گوشی های آیفون حداقل تا تابستان آینده ثابت است از این بابت انتظار تغییر قیمتی نداریم . تنها نکته ای که باقی می ماند نرخ تبدیل ارز در ایران است . پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید گوشی آیفون ۱۴ دارید ، و نسبت به موضوع قیمت حساس هستید ، خریدخود را بر اساس پیش بینی خود از روند قیمت دلار انجام دهید .

اگر فکر میکنید که روند قیمت ها همچنان اقزایشی می باشد پس الان بهترین زمان برای خرید است . و اگر فکر می کنید که قیمت ارز با کاهش روبرو خواهد شد . بهتر است دست نگه دارید . همچنین با توجه به اینکه هنوز واردات قانونی گوشی های آیفون سری ۱۴ انجام نشده است . اگر امکان رفت و آمد به خارچ از کشور را دارید خرید ایفون ۱۴ می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. از آن استفاده کنید . و در نهایت اگر به هر علتی مقرر شد که گوشی های  آیفون در ایران رجیستر نشود ، در سفر بعدی خود آن را در خارج از کشور بفروش برسانید . خرید و فروش گوشی های آیفون کار کرده در تمام دنیا انجام می شود و بازار خوبی دارد. زیان شما در این خصوص خیلی زیاد نخواهد بود . و در بدترین حالت همان جا گوشی خود را با یک آیفون سری ۱۳ معاوضه کنید .

آنتن دهی گوشی های آیفون ۱۴ رجیستر نشده یک ماه دیگر تمدید شد

با به اتمام رسیدم مهلت یک ماهه استفاده از گوشی های آیفون سری ۱۴ که سیمکارت در داخل آن قرار گرفته اما هنوز عوارض گمرکی آن پرداخت نشده و در سامانه همتا فعال نشده اند . بعلت عدم وجود شناسه گمرکی این مدل ها در سامانه ، اعلام شده که مهلت استفاده یک ماه تمدید شده است .

به این ترتیب با یکبار روشن و خاموش کردن گوشی و یا خارح کردن سیم کارت و قرار دادن مجدد آن در گوشی ، یک ماه دیگر می توانید از گوشی استفاده نمایید .

این موضوع نشان میدهد که به احتمال قوی ، همان موضوع تغییر درصدهای عوارض گمرکی برای گوشی های آیفون سری ۱۴ مطرح است . چون هنوز درصد ها مشخص و ابلاغ نشده ، این موضوع بلا تکلیف باقی مانده است .

اگر قرار بود که کلا جلوی واردات گرفته شود . احتمالا این تمدید انجام نمی شد . اما تمدید شدن دوره نشان می دهد . که بزودی این درصد های جدید اعلام میشود .

حال باید منتظر باشیم و ببینم که ایا قرار است ، افزایش تعرفه گمرکی داشته باشیم یا نه ؟ افزیش تعرفه واردات یعنی افزایش بیشتر قیمت ها و این اصلا خوب نیست .

۹ آذر ۱۴۰۱

خبر خوب برای آیفونی‌ها؛ به زودی آیفون ۱۴ رجیستری می‌شود

سخنگوی وزارت صمت:
🔹روند رجیستری آیفون ۱۴ در حال انجام است و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد

واردات رسمی موبایل های آمریکایی و بصورت انبوه انجام نخواهد شد .اما برای واردات مسافری تمهیداتی انجام شده است

 

 

با اطلاع از اخبار جدید این خبر روز خواهد شد …

اشتراک گذاری :

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

مجموعه ای متنوع از شارژر ها و پاوربانک
مشخصات قیمت و بررسی کیف دستی یونیک مدل Bergen مناسب برای لپ تاپ تا 16 اینچی

لوازم جانبی موبایل

جستجو در بین دنیایی از لوازم جانبی و اکسسوری های اورجینال 

جدیدترین مقالات

عضویت در خبرنامه اسپیگن​

اطلاع از اخبار ، محصولات جدید و جشنواره های فروش 

سبد خرید
منو
0 مورد سبد خرید
حساب من