وبلاگ

نکاتی جالب درباره سری آیفون ۱۴ اپل

سری آیفون ۱۴ رسمی است و از این جمعه در حال پیش‌سفارش است. اولین کاربران خوش شانس هفته آینده یکی را در دست خواهند داشت.

ما پوشش گسترده ای از این رویداد و اخبار مرتبطی داریم که در حال منتشر شدن است (برخی از آنها مواردی را که اپل انجام نداده است فاش می کند). در اینجا می‌خواهیم در مورد مدل‌های جدید نکات و نظراتی را به اشتراک بگذاریم.

افزایش قیمت های ظریف و نه چندان ظریف

اپل به طور ماهرانه ای چند بار قیمت آیفون ها را افزایش داده و امسال نیز این کار را انجام داد. در سال ۲۰۲۱ ارزان‌ترین آیفون (غیر SE) مینی بود که قیمت آن از ۷۰۰ دلار شروع می‌شد، اکنون ارزان‌ترین عضو این مجموعه  آیفون ۱۴ با قیمت ۸۰۰ دلار است.

اپل آیفون 14 داغ

بله، آیفون ۱۳ نیز ۸۰۰ دلار بود و اپل به آن اشاره می کند، امیدوار است که متوجه نشوید که قیمت شروع با از بین رفتن مینی افزایش یافته است. اگر می‌خواهید نگاهی بیندازید، اطلاعات دقیقی درباره قیمت مدل‌های جدید داریم. مینی خود بخشی از یک افزایش قیمت نامحسوس بود – آیفون ۱۱ مینی در سال ۲۰۱۹ از ۷۰۰ دلار شروع شد، آیفون ۱۲ پایه نیز در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷۰۰ دلار بود.

در جریان رویداد چهارشنبه، مشکل دیگری وجود داشت – اپل قیمت ایالات متحده را برای مدل های آیفون ۱۴ نشان داد و نشان داد که این مدل با سری ۱۳ یکسان است. و این است، اگرچه یک “اما” در راه است. مدل‌های جدید به اندازه مدل‌های قدیمی در چندین کشور (از جمله ایالات متحده، کانادا و چین) هستند، اما در اروپا، بخش‌هایی از آسیا و سایر مناطق به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌اند .

 آیفون ۱۴آیفون ۱۴ پلاسآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
ایالات متحده۷۹۹ دلار آمریکا۸۹۹ دلار آمریکا۹۹۹ دلار آمریکا۱۰۹۹ دلار آمریکا
انگلستانGBP 849۹۴۹ پوندGBP 1,099GBP 1,199
آلمان۹۹۹ یورو۱۱۴۹ یورو۱۲۹۹ یورو۱۴۴۹ یورو
هندINR 79,900INR 89,900INR 129,900INR 139,900
چین۵۹۹۹ یوان۶۹۹۹ یوان۷۹۹۹ یوان۸۹۹۹ یوان
ژاپن۱۱۹۸۰۰ ین۱۳۴۸۰۰ ین۱۴۹۸۰۰ ین۱۶۴۸۰۰ ین

انتظار ممکن است اشتباه بوده باشد

ما در مورد پلاس و مینی صحبت خواهیم کرد، اما در حالی که در مورد قیمت ها صحبت می کنیم، می خواهیم مدل های قدیمی تر را نیز پوشش دهیم. مانند هر سال، اپل سری قدیمی Pro را متوقف می کند و مدل های اصلی را با تخفیف نگه می دارد.

امسال نیز این کار را انجام داد – آیفون ۱۲، ۱۳ و ۱۳ مینی هنوز با قیمت کاهش یافته در دسترس هستند . خوب، نه کاملاً، این کاهش نسبت به سری آیفون ۱۴ است و از آنجایی که این قیمت‌ها در برخی مناطق افزایش یافت، هزینه مدل‌های قدیمی‌تر در واقع در چندین کشور ثابت ماند.

بدتر از آن، قیمت آیفون SE (2022) در برخی جاها افزایش یافت. ما می دانیم که برخی از شما منتظر بودید تا نسل جدید عرضه شود تا بتوانید یکی از مدل های قدیمی را با تخفیف خریداری کنید، اما امسال این استراتژی به خوبی معمولی کار نکرد.

پلاس یک افزودنی خوشایند برای خانواده است

اپل نام “پلاس” را با آیفون ۱۴ پلاس جدید احیا کرد . اندازه آن با ۱۴ Pro Max (تنها کسری از میلی متر کمتر است) و همان قطر صفحه نمایش ۶.۷ اینچی را دارد. تراکم پیکسلی آن نیز تقریباً یکسان است (۴۵۸ppi) که باعث ایجاد تصویری زیبا و واضح می شود.

اپل آیفون 14 داغ

با این حال، اینجاست که شباهت های بین پلاس و پرو مکس به پایان می رسد. این مدل، هنوز یک پنل ۶۰ هرتزی دارد و از صفحه نمایش همیشه روشن (جدید در نسخه های حرفه ای) پشتیبانی نمی کند. همچنین، پنل‌های Pro روشن‌تر هستند، آیفون ۱۴ پلاس و معمولی روشنایی معمولی را در ۸۰۰ نیت و حداکثر آن را در ۱۲۰۰ نیت نگه می‌دارد (در مقابل ۱۰۰۰ نیت معمولی و حداکثر ۲۰۰۰ نیت برای ۱۴ Pro duo).

اپل آیفون 14 داغ

چند تفاوت عمده دیگر بین پلاس و مکس وجود دارد – چیپست و دوربین – اما بعداً به آنها خواهیم رسید.

آیفون ۱۴ پلاس یک محصول تازه وارد به خانواده اپل است. همه به داشتن بهترین دوربین اهمیت نمی دهند، حتی این روزها عملکرد اوج تقاضای کمتری دارند، اما برخی از آنها صفحه نمایش و باتری بزرگتری نسبت به آیفون معمولی ۶.۱ اینچی ارائه شده می خواهند. پیش از این تنها گزینه آنها مدل آیفون ۱۴ پرو مکس با قیمت ۱۱۰۰ دلار بود، اکنون می توانند پلاس را با قیمت ۹۰۰ دلار خریداری کنند.

خط تولید آیفون به یک مدل پلاس نیاز داشت و ما فکر می کنیم که کاملاً موفق خواهد بود. اما آیا تولد آن مستلزم مرگ مینی بود؟ احتمالاً نه و به هر حال مهم نیست. با توجه به اعداد فروش گزارش شده توسط تحلیلگران، مینی به خودی خود به دلیل عدم علاقه مصرف کنندگان از بین رفت.

یک مینی جدید واقعاً لازم نبود

ما می دانیم که چند نفر به بیانیه بالا اعتراض خواهند کرد، بنابراین اجازه دهید قبل از رفتن به ارتقاء (و گاهی اوقات عدم وجود آن) در سری ۱۴ به آن بپردازیم.

مینی هنوز در قالب آیفون ۱۳ مینی موجود است. با توجه به ارتقاء تدریجی دوربین، چیپست و نمایشگر در سری ۱۴ پایه، آیفون ۱۴ مینی فرضی آنقدرها متفاوت نبود. اگر یک گوشی کوچک (به درستی کوچک، نه اندروید کوچک) با ساخت و عملکرد عالی می‌خواهید، ۱۳ mini هنوز هم یک انتخاب عالی است.

یک ارتقاء دوربین هیجان انگیز برای حرفه ای ها

مانند گوگل، اپل تنظیمات دوربین را بیش از حد بهینه کرد و تمایلی به ایجاد تغییرات عمده نداشت. چندین سال نتایج بسیار خوبی داشت، اما زمان آن رسیده بود که رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی و فیلتر استاندارد Bayer را پشت سر بگذاریم.

اپل کار بسیار خوبی در توضیح مزایای آن انجام داد. سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی تصویری با کیفیت بالا با زوم ۲ برابری ارائه می دهد که فاصله بین دوربین اصلی و دوربین تله فوتو ۳ برابر را پر می کند. در نور روز می‌تواند تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی RAW را با جزئیات بگیرد، در تاریکی از binning پیکسل برای کاهش نویز استفاده می‌کند. می توانست ضبط ویدیوی ۸K را نیز فعال کند، اما شاید سال آینده.

اپل آیفون 14 داغ

در هر صورت، دوربین جدید آیفون پرو بسیار متنوع‌تر است. در مدل های غیر پرو  ویژگی کمتری برای نشان دادن وجود دارد. دوربین‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس حسگر بزرگ‌تر و دیافراگم روشن‌تری را برای دوربین اصلی به ارمغان می‌آورند، به علاوه از موتور فوتونیک جدید بهره می‌برند. با این حال، اکنون آنها شروع به احساس قدیمی بودن کرده‌اند، زیرا از سال ۲۰۱۹ تاکنون چیزی جز پیشرفت‌های تکراری نبوده است.

مدل‌های وانیلی حسگر بزرگ‌تری در دوربین اصلی دارند (1.9 میکرومتر در مقابل 1.7 میکرومتر) هر چهار دستگاه دارای فوکوس خودکار روی دوربین سلفی هستند
مدل‌های معمولی حسگر بزرگ‌تری دارند (۱.۹ میکرومتر در مقابل ۱.۷ میکرومتر) • هر چهار دستگاه فوکوس خودکار روی دوربین‌های سلفی دارند.

یکی از تغییراتی که ما از آن استقبال می کنیم، اضافه شدن فوکوس خودکار به دوربین سلفی است، این می تواند (و معمولا هم دارد) تاثیر زیادی بر کیفیت سلفی ها داشته باشد. اما برای چه مدت باید به بریدگی‌ها و سوراخ‌های پانچ به شکل قرص قبل از ورود دوربین‌های زیر نمایشگر به آیفون نگاه کنیم؟

AOD و Dynamic Island

نمایشگرهای iPhone 14 Pro و 14 Pro Max برخی از بهترین پنل‌های OLED موجود در بازار هستند – LTPO 1-120 هرتز، واضح، روشن، پشتیبانی از HDR10 و Dolby Vision، شیشه‌های مقاوم و اکنون با حالت Always On برای بوت شدن. پیدا کردن ایراد در خود نمایشگرها سخت است.

اپل آیفون 14 داغ

این مورد در مورد آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس صدق نمی کند، که اساساً هیچ ارتقایی از سری ۱۳ به ارمغان نمی آورند و واقعاً تفاوتی با آیفون ۱۲ ندارند.

ما به سمت حرفه ای ها برمی گردیم تا به اولین طراحی مجدد اصلی دوربین TrueDepth نگاه کنیم. این بزرگترین سوراخ پانچ است که تاکنون دیده‌ایم، اما اپل آن را با جزیره دینامیک پوشانده است.

جزیره پویا نمادهایی را از برنامه‌هایی که توجه شما را می‌خواهند ظاهر می‌کند، نشانگرهایی را نشان می‌دهد (مثلاً نشان می‌دهد که دوربین یا میکروفون فعال است)، حتی می‌تواند برای نمایش یک اعلان جدید گسترش یابد.

ما باید جایزه آن را به اپل بدهیم، انیمیشن‌ها بسیار روان هستند و بازاریابی شیک است، اما جزیره پویا کاری را انجام نمی‌دهد که یک نوار وضعیت معمولی قادر به انجام آن نباشد. البته، با یک قرص به این پهنا، جایی برای نوار وضعیت مناسب وجود ندارد.

پیشرفت بی امان اپل در چیپست ها در حال کاهش است

اپل نه تنها با داشتن بهترین چیپ‌ست‌های موبایل، بلکه با استفاده از آن‌ها در همه گوشی‌های هوشمند در یک نسل مشخص، متمایز بود – حتی آیفون SE (2022) دارای تراشه Apple A15 است. یک شکاف کوچک وجود داشت زیرا A15 دو طبقه داشت، یکی با پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای (مورد استفاده در آیفون ۱۳، ۱۳ مینی و SE) و دیگری با یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته ای (مورد استفاده در Pros).

اکنون فاصله بسیار بیشتری بین مدل های معمولی و پرو وجود دارد زیرا آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس همچنان از چیپست A15 استفاده می کنند. این نسخه قدرتمندتر GPU 5 هسته ای است (که اپل می گوید ۱۸٪ عملکرد پردازنده گرافیکی بیشتری ارائه می دهد)، اما مطمئن نیستیم که وقتی هدف ۶۰ فریم در ثانیه باشد، تأثیر زیادی داشته باشد.

اپل آیفون 14 داغ

ما گمان می کنیم که تغییری که اپل در مورد آن صحبت نکرده است بسیار سودمندتر خواهد بود – تمام مدل های آیفون ۱۴ دارای 6 گیگابایت رم هستند (برای مدل های حرفه ای تغییری ایجاد نشده است، اما مینی ۱۳ و ۱۳ تنها ۴ گیگابایت حافظه دارند). حتی چند وظیفه‌ای متوسط ​​نیز باید تجربه بهتری داشته باشند.

در مورد چیپست جدید اپل A16، اپل آن را با یک A13 سه ساله مقایسه کرد، اما این بیشتر برای اغراق کردن سرعت آن بود گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که اپل حداکثر سرعت کلاک CPU را افزایش داده است – با فرکانس ۳.۴۳ گیگاهرتز که هسته آن‌ها سریع‌ترین هسته گوشی هوشمند است – اما پیشرفت‌های عملکرد واقعی بسیار اندک است .

در حالی که درست است که اپل سریع ترین چیپست موبایل را دارد، اما رقابت چندان عقب نمانده است و A16 قرار است با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روبرو شود که تا چند ماه دیگر عرضه می شود.

T-Mobile و SpaceX ماهواره اپل را ربودند

این کمی شبیه داستان های علمی تخیلی است – یک تلفن جیبی کوچک و بدون آنتن خارجی می تواند به ماهواره متصل شود و یک SOS ارسال کند. هیچ بحثی وجود ندارد که اگر بدترین اتفاق بیفتد و شما خود را دور از نجات در مشکل بیابید، بسیار ارزشمند خواهد بود.

با این حال، اپل مواردی را ناگفته گذاشت. خریداران آیفون ۱۴ یک اشتراک ۲ ساله رایگان دریافت خواهند کرد – اما فقط در ایالات متحده و کانادا، جایی که آزمایش بتا آغاز می شود. اما بعد از آن چقدر هزینه خواهد داشت؟ آیا این یک اشتراک ماهانه خواهد بود یا پرداخت به ازای استفاده؟ همچنین، در برخی مناطق شما نیاز به داشتن بیمه جستجو و نجات دارید. شما هنوز هم نجات خواهید یافت، حتی اگر این کار را نکنید، فقط هزینه زیادی خواهد داشت.

سرویس اضطراری SOS اپل و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره سرویس اضطراری SOS اپل و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره سرویس اضطراری SOS اپل و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره سرویس اضطراری SOS اپل و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره
سرویس اضطراری SOS اپل و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره

و اگر برای اتصال به یک ماهواره کاربر باید آیفون خود را با دقت به سمت ماهواره بگیرد (با راهنمایی روی صفحه)، اشتراک گذاری مکان از طریق Find My Work چگونه است؟

به هر حال، زمان شراکت T-Mobile و SpaceX کاملا مشهود است. چند هفته پیش آنها اعلام کردند که تا اواخر سال آینده تلفن های هوشمند متصل به ماهواره را خواهند داشت.

بر خلاف راه حل اپل، این با تلفن های فعلی کار می کند و برای چت عمومی (SMS، MMS، حتی برخی از برنامه های چت شخص ثالث)، نه فقط SOS و به اشتراک گذاری مکان، در دسترس خواهد بود. گوگل در حال حاضر روی پشتیبانی ماهواره ای اندروید ۱۴ کار می کند. اگر T-Mobile و SpaceX بتوانند این کار را انجام دهند، ویژگی جدید SOS اضطراری اپل یک سال پس از راه اندازی شبیه یک فناوری قدیمی خواهد بود. البته، کاربران آیفون (از جمله آنهایی که مدل های قدیمی تر دارند) در T-Mobile نیز از این مزیت بهره مند خواهند شد، اما اپل هیچ درآمدی از این طریق نخواهد داشت.

درس های CDMA آموخته نشد

مدل های جدید آیفون ۱۴ که در ایالات متحده عرضه می شوند، اسلات سیم کارت ندارند، آنها منحصراً به eSIM متکی خواهند بود. در حالی که eSIM غیرقابل انکار یک چیز مفید است، اما کاملاً تحت کنترل اپراتورها است.

در مورد تلفن‌های CDMA اینگونه بود، اما در آن زمان تغییر اپراتور به معنای دریافت شماره جدید بود. از آن زمان اوضاع بسیار بهتر شده بود و کاربران این آزادی را داشتند که بدون اینکه آن را به شرکت اپراتور تبدیل کنند، تلفن‌ها را تعویض کنند. این یک گام به عقب است و فایده چندانی ندارد – آیفون‌ها قبلاً eSIM داشتند و برخی از بهترین تلفن‌های ضدآب موجود در بازار هستند. برداشتن سینی سیم سیم‌کارت فیزیکی چه سودی برای مصرف‌کنندگان دارد؟

اشتراک گذاری :

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

مجموعه ای متنوع از شارژر ها و پاوربانک
مشخصات قیمت و بررسی کیف دستی یونیک مدل Bergen مناسب برای لپ تاپ تا 16 اینچی

لوازم جانبی موبایل

جستجو در بین دنیایی از لوازم جانبی و اکسسوری های اورجینال 

جدیدترین مقالات

عضویت در خبرنامه اسپیگن​

اطلاع از اخبار ، محصولات جدید و جشنواره های فروش 

سبد خرید
منو
0 مورد سبد خرید
حساب من