وبلاگ

آیفون ۱۵ اپل در مقابل آیفون ۱۴ اپل

حتی اگر مدل‌های آیفون پرو بیشتر بفروشند، باز هم افراد زیادی مدل‌های آیفون وانیلی را می‌خرند. چرخه ارتقا برای آیفون‌ها طولانی‌تر از گوشی‌های اندرویدی است و نشان می‌دهد که چقدر این دستگاه‌ها از سخت‌افزار گرفته تا نرم‌افزار و نسخه‌های مختلف ساخته شده‌اند.

اگر هنوز از آیفون قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا به آیفون ۱۴ یا ۱۵ ارتقا دهید (هر دو هنوز به طور رسمی از اپل در فروش هستند). خوب، دیگر نگاه نکنید. ما یک مقایسه کامل داریم.

جهش از آیفون ۱۴ به آیفون ۱۵ یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که در این مدت دیده‌ایم. آیفون ۱۵ دارای صفحه نمایش جدید و بسیار روشن تر، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید و بسیار بهتر است و فقط برای نام بردن از چند مورد، به استفاده از پورت USB Type-C روی آورده است.

برای شروع، می توانید برگه های مشخصات کامل را در اینجا مقایسه کنید یا مستقیماً با ارزیابی ویرایشگر ما در زیر ادامه دهید.

مقایسه اندازه

اپل آیفون 15اپل
آیفون ۱۵

۱۷۱ گرم

۱۴۷.۶ x 71.6 x 7.8 میلی‌متر
(۵.۸۱ x 2.82 x 0.31 اینچ)
اپل آیفون 14اپل
آیفون ۱۴

۱۷۲ گرم

۱۴۶.۷ x 71.5 x 7.8 میلی‌متر
(۵.۷۸ x 2.81 x 0.31 اینچ)

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ردپای کلی تقریباً یکسانی دارند. شما صادقانه به سختی می توانید این دو را از هم جدا کنید و تنها به شکل خود ادامه دهید.

رنگ های جدید بیشتر یک هدیه هستند، اما نگاهی سریع به شکل بریدگی نمایشگر باعث می شود دستگاه جدیدتر فوراً قابل تشخیص باشد. جزیره دینامیک که سال گذشته در مدل‌های پرو معرفی شد، سرانجام به آیفون ۱۵ وانیلی رسید و ما ظاهر مدرن‌تری را دوست داریم.

هر دو گوشی دارای پنل ۶.۱ اینچی هستند، اما آیفون ۱۵ جدید وضوح کمی بالاتر و نسبت صفحه نمایش به بدنه بهتری در حدود ۸۶.۴ درصد دارد. اگرچه تفاوت در شخص به سختی قابل درک است.

یکی دیگر از جنبه‌های طراحی جدید آیفون ۱۵ که با نگاه کردن به جزئیات می‌توان به آن توجه کرد، پخ گرد جدید روی قاب میانی آلومینیومی است که در اطراف بدنه گوشی قرار گرفته است. به لطف آن، اکنون حمل و نقل زیباتر و راحت تر شده است.

آیفون 15 در مقابل آیفون 14

انتظار می رود این دو گوشی از نظر ساخت و مواد بسیار شبیه به هم باشند. فریم آنها از آلومینیوم ساخته شده است. پشت و جلو با شیشه محافظ Corning – شیشه گوریلا در پشت و انواع بادوام تر در جلو پوشانده شده است. اپل آن را سپر سرامیکی می نامد. در هر دو مدل یکسان است.

هر دو آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ دارای رتبه حفاظتی IP68 یکسان هستند. اپل هر دو دستگاه را برای زنده ماندن در زیر آب تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب شیرین ارزیابی می کند.

مقایسه نمایش

اپل آیفون 15اپل
آیفون ۱۵

۶.۱ اینچ

OLED
۶۰ هرتز
۱۱۷۹×۲۵۵۶
پیکسل
۴۶۱ppi
_
اپل آیفون 14اپل
آیفون ۱۴

۶.۱ اینچ

OLED
۶۰ هرتز
۱۱۷۰×۲۵۳۲
پیکسل
۴۶۰ppi
_

در حالی که هر دو گوشی دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی Super Retina XDR OLED هستند، پانل های صفحه نمایش به طور قابل توجهی متفاوت هستند، متاسفانه از نظر نرخ به روز رسانی نیستند. اپل از ارائه چیزی بالاتر از ۶۰ هرتز در مدل های آیفون وانیلی خودداری می کند.

هر دو آیفون دارای گواهی HDR10 و Dolby Vision هستند و روشنایی، رنگ‌ها و کنتراست لازم برای پشتیبان‌گیری از این امتیاز را دارند.

با این حال، در مورد روشنایی صحبت می کنیم، این یکی از ارتقاهای اصلی صفحه نمایش آیفون ۱۵ است زیرا به طور قابل توجهی روشن تر از آیفون ۱۴ می شود. ما ۸۰۶ نیت روشنایی را در نوار لغزنده و ۱۶۴۳ نیت حداکثر روشنایی را در هنگام قرار گرفتن در معرض خارجی قوی اندازه گیری کردیم. سبک. ما ۸۰۴ نیت مشابهی را از آیفون ۱۴ با به حداکثر رساندن لغزنده روشنایی دریافت کردیم، اما هیچ افزایش روشنایی فراتر از آن در نور روشن محیط ارائه نکرد.

رزولوشن صفحه نمایش آیفون ۱۵ نیز اندکی با رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل در مقایسه با ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل در آیفون ۱۴ است. این تفاوت چندان قابل توجه نیست.

تغییر قابل توجه تر تغییر از طراحی بریدگی ۱۴ به Dynamic Island در آیفون ۱۵ است. این امر طراحی آیفون وانیلی را با مدل های Pro مطابقت می دهد. ممکن است ذهنی باشد، اما ما آن را بهتر از ناچ دوست داریم.

عمر باتری

اپل یک باتری کمی بزرگتر در آیفون ۱۵ در مقایسه با ۱۴ جاسازی کرده است، بدون اینکه بر نسبت یا وزن دستگاه تأثیر بگذارد. این افزایش چندان زیاد نیست و از ۳۲۷۹ میلی آمپر ساعت به ۳۳۴۹ میلی آمپر ساعت می رسد، اما همچنان وجود دارد.

و ظرفیت باتری تنها چیزی نیست که سال به سال به‌طور تدریجی ارتقا پیدا می‌کند. تراشه A16 Bionic اپل در داخل آیفون ۱۵ مبتنی بر فرآیند توسعه ۴ نانومتری کارآمدتر در مقایسه با ۵ نانومتری A15 Bionic در آیفون ۱۴ است. پیشرفت‌های معماری زیادی نیز وجود داشته است. ما مطمئن هستیم که پنل نمایشگر جدید امسال نیز احتمالا کارآمدتر خواهد بود. بنابراین همه اینها به یک ضربه کوچک اما همچنان قابل توجه در استقامت باتری اضافه می کند.

در آزمایش ما، آیفون ۱۵ در مقایسه با ۹۰ ساعت آیفون ۱۴، دوام باتری کلی ۹۸ ساعت بهتری داشت. شاید مهمتر از آن، آیفون ۱۵ در کارهای روی صفحه نمایش مانند مرور وب و تماشای ویدیو، زمان اجرای طولانی تری دارد. مسلما مهمترین جنبه های استقامت باتری است.

اپل
آیفون ۱۵
۳۳۴۹ میلی آمپر ساعت

ساعت ۹۸ساعت ۱۸:۴۶ساعت ۲۰:۵۰ساعت ۲۱:۱۱
اپل
آیفون ۱۴
۳۲۷۹ میلی آمپر ساعت

ساعت ۹۰ساعت ۱۹:۴۱ساعت ۱۸:۰۱ساعت ۱۸:۲۸

سرعت شارژ

اپل ادعا می کند که هر دو آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ در ۳۰ دقیقه در صورت دریافت شارژر ۲۰ واتی می توانند از صفر به ۵۰ درصد برسند. در آزمایش ما، هر دو مدل آیفون توانستند از انتظارات بازار فراتر بروند، به طوری که آیفون ۱۴ ۶۰ درصد و آیفون ۱۵ – حدود ۵۸ درصد در نیم ساعت انجام دادند.

در حالی که هیچ‌یک از آیفون‌ها از نظر شارژ سریع نیستند، آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۴، نسبت به پایان چرخه شارژ بسیار سریع‌تر کاهش می‌یابد. این اساسا به آیفون ۱۴ اجازه می‌دهد تا پیروزی کوچکی بر آیفون داشته باشد ۱۵ در کل زمان شارژ با ۱:۳۱ دقیقه در ساعت، در مقایسه با ۱:۵۰ برای iPhone 15. با این حال، این رفتار منحنی شارژ ممکن است با به‌روزرسانی آینده iOS تغییر کند.

اپل آیفون 15اپل
آیفون ۱۵

۲۰ وات

۱۵ دقیقه
۳۲%
۳۰ دقیقه
۵۸٪
۱۱۰ دقیقه کامل
اپل آیفون 14اپل
آیفون ۱۴

۲۰ وات

۱۵ دقیقه
۳۳%
۳۰ دقیقه
۶۰%
۹۱ دقیقه کامل

تست بلندگو

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ هر دو دارای تنظیمات بلندگوهای استریو هیبریدی با یک بلندگوی اختصاصی برای یک کانال و یک هدفون تقویت‌شده برای کانال دیگر هستند. مطابق با سنت، هر دو مدل آیفون کیفیت صدای عالی را با میانه‌ها و اوج‌های تمیز و حتی برخی پایین‌ها در ترکیب ارائه می‌دهند.

بلندی صدا جنبه جالبی است. مانند شارژ، آیفون ۱۴ قدیمی‌تر موفق می‌شود یک برتری کوچک و قابل توجه در بخش بلندی بلندگو نسبت به آیفون ۱۵ کم کند. طراحی صفحه نمایش ناچ قدیمی‌تر ممکن است فضای بیشتری برای بلندگوی بالایی داشته باشد، اما این حدس و گمان است. در هر صورت، آیفون ۱۵ در تست ما امتیاز “خوب” را کسب کرد، در حالی که برادر آیفون ۱۴ آن توانست از آستانه عبور از محدوده “خیلی خوب” عبور کند.

می توانید نحوه صدای دو آیفون را در شرایط آکوستیک کنترل شده با نمونه های زیر مقایسه کنید. فقط مطمئن شوید که هدفون خود را روی هدفون دارید و میزان صدا در حد حداکثر است.

اپل
آیفون ۱۵
-۲۶.۲ LUFSخوبنمره بلندی صدا
اپل
آیفون ۱۴
-۲۵.۲ LUFSخیلی خوبنمره بلندی صدا

کارایی

اپل آیفون 15اپل
آیفون ۱۵

Apple A16 Bionic
۴ نانومتری
پیکربندی پایه ۶ گیگابایت/۱۲۸ گیگابایت
اپل آیفون 14اپل
آیفون ۱۴

Apple A15 Bionic
۵ نانومتری
پیکربندی پایه ۶ گیگابایت/۱۲۸ گیگابایت

Apple A15 Bionic موجود در آیفون ۱۴ هنوز یک تراشه کارآمد است. آیفون ۱۵ به جای تراشه ۵ نانومتری A15، دارای تراشه جدیدتر اپل A16 Bionic مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری است.

بهبود عملکرد CPU ارائه شده توسط A16 نسبت به تراشه A15 نسبتاً کم است، اما عملکرد کلی و پاسخگویی تراشه همچنان به لطف حرکت به رم LPDDR5 افزایش یافته است.

در بخش GPU، A16 Bionic هنوز در مجموع پنج هسته گرافیکی دارد، درست مانند A15. اینها بیشتر از پهنای باند حافظه بالاتر موجود در چیپست جدید بهره می برند.

موتور عصبی اپل، که وظایف یادگیری ماشینی را اجرا می کند، در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ نیز بسیار شبیه است و دارای ۱۶ هسته است، اگرچه اینها با افزایش عملکرد در تراشه A16 همراه هستند (۱۷ تاپس در مقابل ۱۵.۸ تاپ در تراشه A15).

اپل آیفون 15اپل
آیفون ۱۵

AnTuTu 10
۱,۳۵۴,۶۵۱
Geekbench 6
۲,۶۰۶ تک هسته ای
Geekbench 6
۶,۵۲۶ چند هسته ای
اپل آیفون 14اپل
آیفون ۱۴

AnTuTu 10
۱,۳۲۴,۸۸۷
Geekbench 6
۲۲۲۸ تک هسته ای
Geekbench 6
۵,۴۰۵ چند هسته ای

نه A15 Bionic و نه A16 Bionic برای برق بند نیستند. در مورد تفاوت واقعی عملکرد بین این دو، اگر بخواهیم آن را کمی سازی کنیم، A16 حدود ۱۵ درصد قدرتمندتر است.

مقایسه دوربین

در بخش دوربین، یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به میکس آیفون ۱۵، دوربین اصلی کاملاً جدید ۴۸ مگاپیکسلی است. اپل در حال انجام برخی جادوهای محاسباتی و جمع‌آوری است تا به عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی برسد که به لطف نسخه‌ی غنی‌تر از موتور Photonic Apple که مسئولیت عکاسی محاسباتی را بر عهده دارد، از هر یک از دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی آیفون‌های قبلی جزئیات بیشتری دارد. هر دو گوشی

آیفون ۱۵ دوربین زوم اپتیکال اختصاصی ندارد. با این حال، آنچه امسال دارد، وضوح زیادی در دوربین اصلی خود برای برداشتن زوم‌ها و زوم‌های دیجیتال با کیفیت بالا است که مسلماً نتایج بهتری نسبت به آیفون ۱۴ دارد.

دوربین دیگر در پشت هر دو آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی است. در هر دو مدل، فاقد هرگونه ویژگی فانتزی مانند فوکوس خودکار است. این فقط در مدل‌های Pro وجود دارد و به Ultrawide این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک تیرانداز ماکرو در آنجا دوبرابر شود.

به نظر می رسد آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ دوربین های فوق عریض بسیار مشابهی را با میدان دید ۱۲۰ درجه به نمایش می گذارند.

همین امر در مورد دوربین های سلفی نیز صدق می کند، که به طور بالقوه می توانند حتی در ۱۲ مگاپیکسل با فوکوس خودکار یکسان باشند.

آیفون 15: فوق عریض - f/2.4، ISO 25، 1/2096s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 iPhone 15: 1x - f/1.6، ISO 50، 1/7692s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 iPhone 15: 2x - f/1.6، ISO 40، 1/5618s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14
نمونه های دوربین آیفون ۱۵: ۰.۵x • ۱x • ۲x

عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی پیش‌فرض جدید از دوربین اصلی بسیار واضح به نظر می‌رسند و جزئیات بهتر و دقیق‌تری نسبت به عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ ارائه می‌کنند.

آیفون 14: فوق عریض - f/2.4، ISO 32، 1/1754s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 iPhone 14: 1x - f/1.5، ISO 50، 1/6993s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 iPhone 14: 2x - f/1.5، ISO 50، 1/12658s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14
نمونه دوربین آیفون ۱۴: ۰.۵x • ۱x • ۲x

همانطور که قبلاً ذکر شد، عکس‌های با زوم دیجیتال ۲ برابری آیفون ۱۵ نیز به طور قابل توجهی بهتر به نظر می‌رسند زیرا آیفون ۱۵ وضوح دوربین اصلی بسیار بیشتری برای کار دارد.

به غیر از آن، پردازش کلی و علم رنگی که اپل در طول سال ها توسعه داده است، ثابت مانده است و در هر دو گوشی قابل مشاهده است. شما تمایل به دریافت رنگ‌های کم‌رنگ‌تری نسبت به اکثر گوشی‌های اندرویدی مدرن دارید. این که آیا این برای شما بهتر به نظر می رسد یا نه، البته یک موضوع ترجیحی است.

و با صحبت از شباهت ها، این دو گوشی یک ویدیو عالی را ضبط می کنند. این بدان معناست که تا ۴K در همه دوربین‌ها با دامنه دینامیکی گسترده EIS اختیاری به لطف فیلمبرداری هوشمند HDR و HDR. با این حال، ProRes یک ویژگی iPhone Pro باقی می ماند.

هر دو گوشی در عکاسی در نور کم نیز می درخشند. اگرچه، آیفون ۱۵ در مجموع دارای یک مزیت جزئی است.

آیفون 15: کم نور - f/1.6، ISO 1250، 1/17s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 آیفون 15: حالت شب - f/1.6، ISO 640، 1/9s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14
نمونه های دوربین آیفون ۱۵: نور کم • حالت شب

آیفون 14: کم نور - f/1.5، ISO 400، 1/33s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14 آیفون 14: حالت شب - f/1.5، ISO 400، 1/33s - بررسی آیفون 15 در مقابل آیفون 14
نمونه های دوربین آیفون ۱۴: نور کم • حالت شب

یکی از انتقاداتی که در مورد حالت شب اپل داریم این است که هیچ راهی برای روشن کردن دستی آن وجود ندارد، فقط برای خاموش کردن آن. در این حالت خودکار پیش‌فرض، حالت شب آنطور که ما فکر می‌کنیم فعال نمی‌شود. اگرچه، این انتقاد در مورد آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ صدق می کند.

در اینجا نگاهی اجمالی به مقایسه دوربین اصلی آیفون ۱۵ از نظر کیفیت تصویر با آیفون ۱۴ در ابزار مقایسه تصویر ما داریم.

و در اینجا نحوه مقایسه دوربین اصلی آیفون ۱۵ از نظر کیفیت ویدیو با آیفون ۱۴ در ابزار مقایسه ویدیوی ما آمده است.

حکم

به نظر می رسد آیفون وانیلی بیش از هر دستگاه دیگری در خط تولید اپل به یک محصول «کالا» تبدیل شده است. این به نوعی دستگاهی است که در همه جا حاضر است و تمایل دارد به طور پیش فرض توسط افرادی که فقط «آیفون» می خواهند به جای آن دسته از افراد با فناوری بیشتر، که برای مدل های Pro استفاده می کنند، انتخاب شود. هیچ اشکالی ندارد که چیزهای ساده بخواهیم.

آیفون ۱۴ ارزان‌تر است و سخت‌افزار آن همچنان در سال ۲۰۲۳ عالی است. حتی نسبت به آیفون ۱۵ کمی سریع‌تر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. بلندگوهای آن نیز کمی بلندتر هستند. و حتی برخی چیزها در دو گوشی یکسان است.

آیفون ۱۵ دارای دوربین اصلی جدید ۴۸ مگاپیکسلی است که به طور قابل توجهی بهتر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ است. سپس به سمت پورت جهانی USB Type-C حرکت می کنیم که نقطه عطفی در تاریخ آیفون ها است. ممکن است بخواهید در سمت جدیدتر این شکاف باشید. صفحه نمایش اکنون بسیار روشن تر است و با جزیره دینامیک جدید همراه است که به روزتر به نظر می رسد. به نظر می رسد عمر باتری نیز بهتر باشد. و در نهایت، چیپست سریعتر وجود دارد. نکته کمتر این است که آیفون ۱۵ جدید در مجموعه رنگ‌های جدیدی عرضه می‌شود و از نرم‌افزار طولانی‌تری پشتیبانی می‌کند، که اگر تمایل دارید آیفون‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید یا آنها را به اعضای خانواده بدهید، ممکن است مهم باشد.

در مجموع، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ در نوع خود دستگاه های بسیار خوبی هستند و ما از تصمیم اپل برای ادامه فروش رسمی هر دو قدردانی می کنیم. هر چه انتخاب بیشتر باشد، بهتر است.

اشتراک گذاری :

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

مجموعه ای متنوع از شارژر ها و پاوربانک
مشخصات قیمت و بررسی کیف دستی یونیک مدل Bergen مناسب برای لپ تاپ تا 16 اینچی

لوازم جانبی موبایل

جستجو در بین دنیایی از لوازم جانبی و اکسسوری های اورجینال 

جدیدترین مقالات

عضویت در خبرنامه اسپیگن​

اطلاع از اخبار ، محصولات جدید و جشنواره های فروش 

سبد خرید
منو
0 مورد سبد خرید
حساب من