GOOGLE’S GRIP در وب هرگز قویتر نبوده است. مرورگر وب Chrome آن تقریباً 70 درصد بازار و موتور جستجوی آن سهم عظیم 92 درصدی دارد. این داده ها – و درآمد تبلیغاتی – برای یکی از قدرتمندترین شرکتهای جهان است.

اما سلطه گوگل به چالش کشیده شده است. نهادهای نظارتی وضعیت انحصاری آن را زیر سال می برند و ادعا می کنند که این شرکت از روشهای ضد رقابت برای تقویت سلطه خود استفاده کرده است. در همان زمان ، موج جدیدی از رقبای گوگل امیدوار است که از تمایل بیشتر مردم برای حفظ حریم خصوصی آنلاین استفاده کند.

دو سال پس از راه اندازی عمومی یک مرورگر متمرکز بر حریم خصوصی ، Brave ، که توسط مدیر سابق موزیلا ، برندن ایچ تاسیس شد ، فعالیت جستجوی گوگل را نیز به عهده دارد. اعلامیه جستجوی شجاع ، اوضاع را در موقعیت نادر قرار می دهد ، هم مرورگر گوگل و هم تسلط بر جستجو.

Eich می گوید که جستجوی شجاع که لیست انتظار را باز کرده و در نیمه اول امسال راه اندازی می شود ، افرادی را که از آن استفاده می کنند ردیابی یا پروفایل نمی کند. وی گفت: “Brave در حال حاضر یک مدل کاربر ناشناس پیش فرض دارد و هیچ گونه جمع آوری داده ای ندارد”. هیچ آدرس IP جمع آوری نمی شود و این شرکت در حال بررسی این موضوع است که چگونه می تواند موتور جستجوی بدون تبلیغات و تبلیغاتی و هم تبلیغاتی همراه داشته باشد.

اما ساخت یک موتور جستجو کار ساده ای نیست. این کار به زمان زیاد و مهمتر از آن هزینه نیاز دارد. الگوریتم های جستجوی گوگل ده ها سال را صرف خزیدن در وب ، ایجاد آنندکس صدها میلیارد سایت و رتبه بندی آنها در نتایج جستجو کرده است.

عمق نمایه سازی Google به حفظ موقعیت پیشرو در بازار کمک کرده است. در سطح جهانی نزدیکترین رقیب آن Microsoft’s Bing است که فقط 2.7 درصد از بازار را در اختیار دارد. فهرست وب خود Bing همچنین به ارائه نتایج در سایر رقبای Google کمک می کند ، مانند DuckDuckGo که از آن به عنوان یکی از 400 منابعی که در نتایج جستجو تغذیه می کنند ، استفاده می کند.

Eich می گوید Brave موتور جستجوی خود را از ابتدا شروع نمی کند و از شاخص های Bing یا سایر شرکت های فن آوری استفاده نمی کند. در عوض Brave Tailcat را خریداری کرده است ، شاخه ای از موتور جستجوی Cliqz در آلمان ، که متعلق به Hubert Burda Media بود و سال گذشته تعطیل شد. این خرید شامل نمایه ای از وب است که توسط Tailcat ایجاد شده است و فناوری قدرت دهنده آن است. ایچ می گوید به برخی از کاربران این امکان را می دهند که در جمع آوری اطلاعات ناشناس برای کمک به تنظیم دقیق نتایج جستجو شرکت کنند.

ایچ می گوید: “کاری که Tailcat انجام می دهد این است که به یک گزارش جستجو و یک گزارش کلیک به صورت ناشناس نگاه می کند.” “اینها به آن اجازه می دهد تا نمایه ای ایجاد کند ، کاری که Tailcat انجام داده و قبلاً نیز در Cliqz انجام داده است و بزرگتر می شود.” وی اذعان می کند که این شاخص در عمق Google به اندازه عمیق نخواهد بود اما نتایج بالایی که در سطح آن وجود دارد تا حد زیادی یکسان است.

ایچ می گوید: “این وب است که کاربران به آن اهمیت می دهند.” “شما نیازی به جستجوی کل وب در شبه واقعی نیست همانطور که Google انجام می دهد.”

تیم جستجوی شجاع همچنین در حال کار بر روی فیلترهایی به نام Goggles هستند که به مردم امکان می دهد مجموعه ای از منابع را که نتایج جستجو از آنها گرفته می شود ، ایجاد کنند. به عنوان مثال ، افراد می توانند از فیلترها فقط برای نمایش بازبینی محصولاتی که حاوی پیوندهای وابسته نیستند ، استفاده کنند. همچنین می توان یک فیلتر تنظیم کرد تا فقط نتایج رسانه های مستقل نمایش داده شود.

و ممکن است به زودی گوگل حتی رقابت بیشتری داشته باشد. گزارش های تأیید نشده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اپل در حال ساخت موتور جستجوی خود است ، اگرچه این می تواند میلیاردها دلار از دست بدهد که گوگل به آن می پردازد تا به عنوان گزینه جستجوی پیش فرض در مرورگر Safari خود باشد. رقابت بیشتر مربوط به Neeva است که توسط مهندسان سابق گوگل ساخته شده است و قصد دارند از یک مدل اشتراک جستجو استفاده کنند. You.com ، که در مرحله آزمایش اولیه است ؛ و استارت آپ انگلیسی Mojeek ، که بیش از سه میلیارد صفحه وب را با استفاده از فناوری خزنده خاص خود جستجو کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *